Słuchanie odgłosów dochodzących z ulicy, czy lekcja muzyki dla klas szkół podstawowych I-III. Główne założenia lekcji to: uczenie rozróżniania i rozpoznawania głosów dochodzących z ulicy, badanie różnic między spokojną a ruchliwą ulicą oraz kształtowanie uwagi i skupienia w czasie przechodzenia przez jezdnię. Środki dydaktyczne pomocne w realizowaniu lekcji to: nośniki elektroniczne, ilustracje pojazdów, duże arkusze papieru do zajęc w grupach, flamastry… Zanim przystąpimy do realizacji zajęć prosimy o pomoc rodziców dysponujących czasem. Razem z nimi wybieramy odpowiednie miejsca: ruchliwy punkt, np.: skrzyżowanie oraz spokojny punkt.
Przebieg zajęć
Przed ćwiczeniem w terenie objaśniamy uczniom jaki jest cel doświadczenia i które miejsca zostały wybrane. Omawiamy trasę prowadzącą do tych miejsc i stronę organizacyjną zajęć. W terenie dzieci realizują specjalne zadania. Po powrocie do klasy rozmawiamy o wycieczce i o tym, co słyszeliśmy.
Zadania dla uczniów: w wybranych miejscach słuchać z otwartymi oczami, zapamiętać lub zapisać co słyszą; słuchać z zamkniętymi oczami, zapamiętać lub zapisać co słyszą.
Pytania jakie możemy zadać po powrocie do szkoły, podczas rozmowy o wycieczce:
- Co słyszeliśmy? Jakie pojazdy? Jakie inne odgłosy?
- Czy rozpoznaliśmy pojazdy przy zamkniętych oczach?
- Czy rozpoznaliśmy przy zamkniętych oczach, jak daleko były pojazdy?
- Dlaczego jest ważne, aby uważnie słuchać co nadjeżdża?
Materiały do pobrania dla nauczycieli: LEKCJA MUZYKI