W grudniu 2008 roku został zaktualizowany Wojewódzki Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do roku 2013 – Gambit Pomorski. Jest on formułą wojewódzkiego wdrażania Krajowego Programu BRD Gambit 2005, przyjętego przez Radę Ministrów w latach 2005 i 2006.
Problem ofiar drogowych na polskich drogach jest niestety niedoceniany w naszym społeczeństwie, mimo iż dotyczy bardzo poważnego zakresu zdrowia publicznego. Problem ten wymaga zdecydowanych i wielodyscyplinarnych działań prewencyjnych.
CEL STRATEGICZNY
Województwo pomorskie – przyjazne bo bezpieczne!
Hasło to sugeruje, że będzie to województwo o zorganizowanym systemie brd, życzliwych i przyjaznych uczestnikach ruchu, szanujące pieszych i rowerzystów, z bezpieczną infrastrukturą drogową i dobrze zorganizowanym systemem ratownictw drogowego.
Celem strategicznym jest zmniejszenie do roku 2013 liczby ofiar śmiertelnych o ponad 50% w stosunku do roku 2003, tj. nie więcej niż 140 ofiar rocznie!
Wyznaczo także jeden cel etapowy: rok 2010 – nie więcej niż 205 ofiar śmiertelnych. Realizacja celu strategicznego uzależniona jest od przyjęcia zadań i wymagań brd dla poszczególnych kategorii dróg (krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne oraz w powiatach grodzkich) wymagania postawiono na tym samym poziomie (redukcja liczby ofiar śmiertelnych o 50%)
Przyjęto również cele główne dla poszczególnych powiatów województwa pomorskiego, przyjmując dla każdego z nich również zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych o 50% do roku 2013, w stosunku do roku 2003, oraz cel pośredni na rok 2010 – zmniejszenie o 25% liczby ofiar śmiertelnych w stosunku do roku 2003.
Priorytetowe kierunki działań
W okresie strategicznym (do 2013 roku), przyjęte cele podzielono na 14 priorytetów, które będą realizowane w ramach 45 działań. Przyjęte cele, priorytety, działania i zadania bazują na Programie Krajowym Gambit 2005, ale zostały dostosowane do poziomu regionalnego, w związku z tym nie uwzględniają części działań i zadań związanych ściśle z poziomem krajowym (np.: akty prawne na szczeblu krajowym, zadania związane z drogami krajowymi itp.).
Cel 1: Stworzenie podsatw do prowadzenia skutecznych i długofalowych działań na rzecz poprawy brd
Cel ten w analizowanym okresie strategicznym uszczegółowiony jest przez trzy priorytety:
- Struktury organizacyjne brd
- Zarządzanie brd
- Działanie sektorowe
Cel 2: Kształtowanie bezpiecznych postwa uczestników ruchu drogowego
- Prędkość
- Pasy bezpieczeństwa
- Alkohol i inne podobnie działające środki
Cel 3: Ochrona pieszych, dzieci i rowerzystów
- Piesi
- Dzieci
- Rowerzyści
Cel 4: Budowa i utrzymanie bezpiecznej infrastruktury drogowej
- Rozwój działań kontrolnych
- Rozwój bezpiecznej sieci dróg i ulic
- Nowoczesne zarządzanie ruchem drogowym
Cel 5: Zmniejszenie ciężkości wypadków drogowych
- Kształtowanie dróg i ich otoczenia jako dróg „wybaczających” błędy kierowców
- Optymalizacja działań ratowniczych według „Łańcuch przeżycia”
Projekt został wykonany przez Zespół Autorski Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej na zlecenie Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, finansowany przez Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Spis treści:
- Wstęp
- Charakterystyka BRD w województwie pomorskim
- Grupy największego ryzyka uczestniczenia w wypadkach drogowych
- Główne problemy związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego
- Diagnoza systemu
- Uwarunkowania tworzenia startegii
- Cel strategiczny
- Koszty i efekty programu
- Zasady wdrażania programu
- Podsumowanie
Do pobrania pliki pdf:
Gambit Pomorski – Wojewódzki Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do 2013 roku – DIAGNOZA
Gambit Pomorski – Wojewódzki Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do 2013 roku – SYNTEZA