Nadmierna prędkość to od lat główna przyczyna wypadków drogowych, statystyki wskazują, że każdego roku na drogach województwa Pomorskiego co 4-ty wypadek jest skutkiem błędnej oceny prędkości przez kierowcę. Wiedza na ten temat jest wiedzą powszechną –a mimo to statystyki nie maleją. Wielu kierujących jeździ z nadmierną prędkością chcąc skrócić czas podróżowania. Realizacja tej chęci może doprowadzić do przekroczenia granic bezpiecznej prędkości, co kierujący zauważa dopiero podczas wykonywania jakiegoś manewru – gwałtownego hamowania wywołanego zagrożeniem czy pokonywania zakrętu.
Im większa prędkość tym dłuższa droga hamowania. Im dłuższa droga hamowania tym trudniej uniknąć zdarzenia.
Składowe drogi hamowania to prędkość i współczynnik tarcia (zależny od warunków atmosferycznych oraz od stanu technicznego pojazdu czy rodzaju bieżnika). Droga zatrzymania to suma odległości przebytych w trakcie: reakcji kierowcy, reakcji układu hamulcowego oraz drogi hamowania. Już przy jeździe z prędkością 60 km/h droga zatrzymania wynosi około 37 metrów, z czego 17 auto przebywa podczas pierwszej sekundy, w której kierowca reaguje na przeszkodę i rozpoczyna proces hamowania, droga hamowania pojazdu to kolejne 20 metrów.
Za prędkość bezpieczną w obszarze zabudowanym przyjmuje się 50 km/h, pod warunkiem, że na danym terenie znajdują się wydzielone pasy ruchu dla rowerzystów i chodniki dla pieszych. Niestety, z analiz wynika, że średnia prędkość podczas przejazdu przez małe miejscowości to 76 km/h. Przy hamowaniu z takiej prędkości pojazd potrzebuje na zatrzymanie się 52 metrów (na suchej nawierzchni asfaltowej). Przy prędkości jazdy 75 km/h człowiek jest w stanie zauważyć zagrożenie z około 39 (26 metrów przed końcem drogi zatrzymania się pojazdu). W miejscach o dużych natężeniach, w których krzyżuje się ruch samochodowy z pieszym oraz rowerowym wyznacza się strefy ograniczające prędkości: strefy ograniczenia do 30 km/h, strefy zamieszkania i strefy ruchu pieszego.
[GALLERY=47]
Dozwolona prędkość (ustalona administracyjnie) nie zawsze jest prędkością bezpieczną. „O prędkości bezpiecznej można mówić wtedy, gdy biorąc pod uwagę panujące na drodze warunki drogowe, kierowca porusza się z taką prędkością, która pozwala mu na zatrzymanie pojazdu przed ewentualną przeszkodą”. Jest to postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 27 czerwca 2003 r. (sygn. akt: III KK 156/03). Kierowca jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz dostosować prędkość do panujących na drodze warunków uwzględniając wpływ czynników takich jak: stan nawierzchni, natężenie ruchu, warunki atmosferyczne, widoczność, oceniając jednocześnie swoje umiejętności i samopoczucie.
[GALLERY=49]
Mandaty
Aktualnie obowiązujący taryfikator nakłada za przekroczenie prędkości poszczególne kary:
– do 10 km/h – mandat do 50 zł oraz 1 punkt karny;
-11-20 km/h – mandat 50 – 100 zł oraz 2 punkty karne;
-21-30 km/h – mandat 100 – 200 zł oraz 4 punkty karne;
– 31- 40 km/h – mandat 200 – 300 zł oraz 6 punktów karnych;
– 41 – 50 km/h – mandat 300 – 400 zł oraz 8 punktów karnych;
– ponad 51 km/h – mandat 400 – 500 zł oraz 10 punktów karnych.
Autor: Magdalena Witkowska