Otwartość na nowe doświadczenia, relatywizm i umiejętność oszacowania ryzyka towarzyszące od wczesnych lat mogą stanowić solidny fundament dla zdroworozsądkowego myślenia. Podstawą dla tego fundamentu jest wychowanie, za które odpowiedzialność ponoszą wszyscy znajdujący się w otoczeniu dziecka. Wychowanie może być stymulowane zarówno od strony poznawczo – instrumentalnej, odpowiedzialnej za postrzeganie rzeczywistości i umiejętności radzenia sobie z nią, jak i emocjonalno-motywacyjnej, która polega na kształtowaniu stosunku człowieka do świata i ludzi, jego przekonań i postaw, układu wartości i celu życia.
Pomorska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wraz z Centrum Edukacji Narodowej zorganizowała w mijającym roku serię konferencji „O wychowaniu komunikacyjnym – czy rozsądku można nauczyć?” adresowanych do przedstawicieli organów prowadzących oraz dyrektorów szkół podstawowych.
Jak nauczyć dziecko rozsądku poprzez podejmowanie ryzyka – poprzez rozmowę o poważnych sprawach. O sposobie prowadzenia dialogów z dziećmi oraz o najczęstszych błędach popełnianych przez dobrych rodziców można przeczytać w prezentacji:
Czy rozsądku można nauczyć?
Umiejętność przewidywania konsekwencji wykonywanych działań i szacowania ryzyka owocuje rozwagą w podejmowaniu decyzji.