W województwie pomorskim od roku 2001 utrzymuje się podobny poziom liczby ofiar śmiertelnych. Można mówić o trendzie malejącym jednak jego dynamika jest bardzo mała. Można zatem postawić tezę, że cel strategiczny, których zakładał nie więcej niż 140 ofiar śmiertelnych w 2013, przyjęty w GAMBICIE Pomorskim, jest nie możliwy do osiągnięcia przy takiej dynamice spadku. Dlatego też jeżeli nie zostaną podjęte radykalne zmiany w systemie zarządzania brd na poziomie województwa oraz w poszczególnych instytucjach odpowiedzialnych za stan dróg, postawę uczestników ruchu oraz respektowanie obowiązującego prawa, stan bezpieczeństwa na drogach przy ciągle rosnącym wskaźniku motoryzacji w kolejnych latach może kształtować się na podobnym poziomie co dotychczas lub jak przedstawiano na rys. może rosnąć liczba ofiar śmiertelnych.
Z opracowanego raportu wynika, że należy
• zintensyfikować działania w powiatach
• zintensyfikować działania w poszczególnych grupach ryzyka i problemach brd, w których zanotowano znaczący wzrost śmiertelnych ofiar wypadków w roku 2004, a szczególności związanych z prędkością, pieszymi, dziećmi, młodymi kierowcami oraz najechaniem na drzewo, słup lub inny obiekt drogowy,.
• kontynuować działania nakierowanych na prędkość, pieszych szczególnie na osoby powyżej 70 roku życia, przejścia dróg tranzytowych przez miejscowości, drzewa, skrzyżowania i inne miejsca niebezpieczne,
Prędkość. Intensyfikację działań związanych z prędkością należy podjąć głównie w powiatach w których nastąpił znaczący przyrost w stosunku do 2008 roku oraz w tych, w których udział wypadków związanych z prędkością jest dominujący:
• sztumski – przyrost o 53%,
• miasto Gdynia – przyrost o 44%,
• bytowski – 44% udział wypadków związany z prędkością
• sztumski – 40% udział wypadków związany z prędkością
Podejmowane działania powinny skupiać się głównie na:
• zwiększeniu nadzoru w miejscach, w których główną przyczyną wypadków była nadmierna prędkość,
• automatyzacji kontroli prędkości,
• weryfikację ograniczeń prędkości.
Piesi. Intensyfikację działań związanych z pieszymi uczestnikami ruchu należy podjąć głównie w powiatach, w których nastąpił znaczący przyrost w stosunku do 2008 roku oraz w tych, w których udział wypadków jest dominujący:
• nowodworski – przyrost o 43%,
• chojnicki – przyrost o 25%,
• powiatach grodzkich – Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Słupsku
Podejmowane działania powinny skupiać się głównie na:
• zwiększeniu nadzoru nad ruchem pieszym szczególnie przez straże gminne i miejskie, które mimo posiadanych odpowiednich uprawnień w minimalnym stopniu sprawują kontrolę nad pieszymi,
• zwiększeniu nadzoru i braku tolerancji dla nieprawidłowych i agresywnych zachowań kierowców w stosunku do pieszych,
• powszechnym stosowaniu drogowych urządzeń zwiększających bezpieczeństwo pieszych,
• zwiększeniu edukacji i komunikacji ze społeczeństwem w zakresie bezpieczeństwa pieszych. Działania te powinny być mocno nakierowane na osoby starsze, gdyż to w te grupie wiekowej było najwięcej ofiar śmiertelnych (np. stosowania elementów odblaskowych),
Dzieci. Intensyfikację działań związanych z powinna być nakierunkowana przede wszystkim na:
• zwiększeniu kontroli nad prawidłowym przewożeniem dzieci w samochodach,
• zwiększeniu edukacji w zakresie bezpieczeństwa w poruszaniu się na drodze (brak programów wychowania komunikacyjnego)
Młodzi kierowcy. Intensyfikację działań związanych z młodymi kierowcami uczestnikami ruchu należy podjąć głównie w powiatach w których nastąpił znaczący przyrost w stosunku do 2003 roku oraz w tych, w których udział wypadków jest dominujący:
• bytowski- przyrost o 65%,
• sztumski – przyrost o 50%
• bytowski – 30% udział wypadków związany z młodymi kierowcami
• tczewski – 27% udział wypadków związany z młodymi kierowcami
• kartuski – 27% udział wypadków związany z młodymi kierowcami
Podejmowane działania powinny skupiać się głównie na:
• zwiększenie nacisku na kształtowanie bezpiecznych zachowań w trakcie szkolenia młodych kierowców,
• przeprowadzenie kampanii w mediach promujących bezpieczna zachowania,
• intensyfikację nadzór nad młodymi kierowcami
„Raport BRD – woj.Pomorskie – cz. I – STATYSTYKA w formacie PDF”.
„Raport BRD – woj.Pomorskie – cz. II – OCENA SYSTEMU BRD w formacie PDF”.