Nowa droga do szkoły – lekcje dla kas IV-VI szkoły podstawowej lub I gimnazjum. Poniżej przedstawiamy pięć różnych zajęć dydaktycznych, które mają za zadanie oswoić dzieci z nową drogą do szkoły, pomóc poznać ich problemy na tej drodze, nauczyć dzieci obserwacji oraz przestrzegania zasad panujących w ruchu drogowym. Znajdą tu Państwo materiały, które pomogą w przeprowadzeniu takich zajęć (ankiety, przykładowe dyskusje, szczegółowy przebieg zajęć).
Zajęcia 1 – Droga do nowej szkoły
Cel: Poprzez dyskusje, rozpoznanie i badania wpojenie do świadomości uczniów zmian na nowej drodze do szkoły.
Materiały: Strona do zrobienia inwentaryzacji (kopie), spis problemów na nowych drogach do szkoły.
Przebieg lekcji: Każdy uczeń zabiera do domu kopię ankiety inwentaryzacyjnej i wypełnia ją razem z opiekunami. Wypełnioną ankietę uczniowie przynoszą do szkoły. Wypełnione listy omawiane są w klasie przez parę godzin lekcyjnych. Nauczyciel może z uczniami urządzić krótką wycieczkę, aby obejrzeć najbardziej problematyczne sytuacje drogowe.
Ankieta inwentaryzacyjna: do pobrania plik .pdf
Zajęcia 2 – Rozmowa w kasie. Inwentaryzacja, jak uczniowie docierają do szkoły?
Cel: Zdobycie informacji, jak uczniowie docierają do szkoły i od czego to zależy.
Materiały: Duży arkusz papieru.
Przebieg lekcji: Uczniowie siedzą w szkole. Prowadzimy rozmowę o ruchu drogowym i o różnego rodzaju pojazdach. Można zadać następujące pytania:
- Mieszkasz przy spokojnej czy ruchliwej ulicy?
- Co to jest ruch drogowy? Daj na to przykład.
- Jak docierasz do szkoły? Na piechotę, na rowerze czy inaczej?
- Gdzie zazwyczaj bawisz się po zajęciach w szkole?
- Czy obawiasz się ruchu drogowego?
- W okolicach szkoły są różne znaki drogowe, czy wiesz co one oznaczają?
Nauczyciel wypisuje na arkuszu papieru imiona i nazwiska wszystkich uczniów. Każdy uczeń mówi w jaki sposób dociera do szkoły, a nauczyciel notuje przy odpowiednim nazwisku, np. na rowerze, pieszo, samochodem, skuterem, komunikacją miejską (tramwaj, autobus), pociągiem, sam albo w grupie. Kiedy wszystkie odpowiedzi są zanotowane, można na ten temat rozmawiać, zadając pytania, takie, jak:
- Dlaczego w taki sposób docierasz do szkoły?
- Jeśli nie przyjeżdżasz do szkoły na rowerze, to czy jeździsz na rowerze, gdzieś indziej?
Uwagi: Patrząc w przyszłość na nową trasę do następnej szkoły kładziemy nacisk na następujące sprawy: jazda na rowerze w grupie, jazda na rowerze na dłuższej trasie.
Zajęcia 3 – Sytuacje na drodze do szkoły
Rozpoczynamy pytaniem o odblaski. Kto ma przy sobie, i gdzie, a kto nie ma i dlaczego. Przypominamy o ich codziennym noszeniu.
Cel:
- umieć obserwować
- być uważnym, czujnym
- przestrzegać reguł, poleceń
- umieć przemieszczać się samemu i w grupie
- być zdolnym do panowania nad swoimi reakcjami w różnych sytuacjach
Przebieg lekcji: Narysować trasę: dom-START; szkoła-META i odwrotnie.
Do omówienia następujące sytuacje, sprawy: światła, pasy na przejściach, zaparkowane pojazdy, chodniki i pobocza, sygnalizacje, droga dla rowerów, przystanki (z zatoka i bez), roboty drogowe, rodzaje pojazdów, oznakowanie na drodze (pionowe, poziome), nowe oznakowania, zmiana sygnalizacji ruchu, kolory, linie i ich kombinacje.
Spisujemy główne przepisy ruchu drogowego, objaśniamy, dokumentujemy rysunkami, foliogramami.
Zajęcia 4- Niebezpieczne miejsca na drodze w mojej okolicy, mojego domu i szkoły
Rozpoczynamy pytaniem o odblaski. Kto ma przy sobie, i gdzie, a kto nie ma i dlaczego. Przypominamy o ich codziennym noszeniu.
Cel: Dokumentowania, analizowanie i wnioskowanie.
Materiały: Zdjęcia miejsc nowych, niebezpiecznych, wymagających szczególnej uwagi, obserwacji, ostrożności.
Przebieg lekcji: Przygotowanie posteru, mapy mentalnej, plakatu lub collage. Uczniowie w oparciu o zdjęcia, mapy, wykresy przygotowują mapę (szkoła, domy, trasy dojścia). Opisują miejsca szczególnie ważne dla naszego bezpieczeństwa. Rozmowy o tym. Rozmawiamy o tym co możemy z tym zrobić, jak zaradzić, by było bezpieczniej nie tylko dla nas samych ale i naszych najbliższych, rodziców, rodzeństwa i znajomych, koleżanek i kolegów.
Przygotowanie indywidualnie projektu ulotki „Przechodzę prawidłowo, jeśli nie, to…; wskazówki jak należy przechodzić. Można zaprojektować plakietkę, znaczek – np.: Jestem kulturalnym w ruchu drogowym i przestrzegam przepisów prawa. Można zaproponować piktogramy oznaczające pozytywnych uczestników ruchu drogowego – „Jestem wzorem dla innych” lub „Przechodzę na zielonym”.
Zajęcia praktyczne – wybieramy się z całą klasą do wybranych miejsc. Analizujemy z bezpiecznej odległości i miejsca sytuacje.
Załączniki do zajęć: przykładowe arkusze zajęć, mapy mentalne.
Zajęcia 5 – Zajęcia praktyczne dla pieszych
Przeprowadzamy ćwiczenia:
- Przechodzenie przez ulicę – spokojną i ruchliwą.
- Przechodzenie przez ulicę ze światłami.
- Przechodzenie przez ulicę po pasach.
- Przechodzenie przez ulicę bez chodnika.
-
Przechodzenie przez ulicę z zaparkowanymi pojazdami. Można wesprzeć się rysunkami, schematami, rzutami z góry drogi z zaparkowanymi na skraju pojazdami. Czynności:
- podejdź spokojnie do krawędzi chodnika
- zatrzymaj się na skraju chodnika
- stojąc popatrz na zaparkowane pojazdy
- podejdź do linii widoczności
- stojąc popatrz w lewo
- stojąc popatrz w prawo
- poczekaj jeśli coś nadjeżdża
- przejdź spokojnie przez ulicę
Uwaga: Dobór ćwiczeń powinien uwzględnić warunki otoczenia ucznia. Kończymy zajęcia praktyczne egzaminem dla pieszych – co robię dobrze, a co robię źle?
Egzamin dla pieszych: do pobrania plik .pdf