Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców, poza klasycznym „zimnym łokciem” czy „jednorękim bandytą”, to źle wyregulowane – fotel i zagłówek, kierownica, lusterka czy pasy bezpieczeństwa. Odpowiednia pozycja za kierownicą to nie tylko klucz do wygodnego podróżowania, ale również znacznie zwiększone szanse na przeżycie podczas wypadku drogowego. Pionowo ustawione oparcie może w pierwszej chwili wydawać się nienaturalne, ale to jedyne właściwe ustawienie. Elementy podwyższające poziom bezpieczeństwa, takie jak: poduszki powietrzne, napinacze pasów czy systemy typu pre-safe, spełniają najlepiej swoje zadanie wtedy, gdy kierowca zajmuje prawidłową pozycję za kierownicą. Ważne są każdy kąt i każda odległość – np. ta od klatki piersiowej kierowcy do poduszki powietrznej. Pas powinien leżeć nisko na biodrach oraz przechodzić przez obojczyk. Nie może być poskręcany i powinien dobrze przylegać do całego ciała – każdy luz zmniejsza jego skuteczność. Nie powinno się jeździć w kurtce, zwłaszcza zimowej. Lepiej też nie mieć żadnych ostrych przedmiotów w kieszeni koszuli.
ZA DALEKIE ODCHYLENIE
Często przyjmowana przez kierowców pozycja półleżąca utrudnia obracanie kierownicą, upośledza patrzenie na boki oraz ogranicza skuteczność działania pasów bezpieczeństwa. Poza tym, że taka pozycja pogarsza możliwości szybkiego obracania kierownicą, grozi to jedną z najbardziej niebezpiecznych sytuacji – wysunięciem się bioder spod pasa. W sytuacji krytycznej pas wytwarza nacisk nawet 600 kg. Taki nacisk wytrzyma miednica, ale nie brzuch. Jeśli biodra wysuną się spod pasa i ten trafi na „miękkie”, może dojść do bardzo poważnych obrażeń wewnętrznych.
ZA BLISKO KIEROWNICY
W przypadku gdy kierowca pochylony jest do przodu i jest zbyt blisko kierownicy jego bezpieczeństwu zagraża poduszka powietrzna. Napełnia się ona w wyniku eksplozji – tylko dzięki temu trwa to ok. 20-30 milisekund. Odległość kierownicy od klatki piersiowej nie powinna być mniejsza niż 25 cm. Jeśli głowa i klatka piersiowa kierowcy znajdą się zbyt blisko kierownicy, zderzą się z napełniającym się pod wpływem eksplozji i w tej fazie twardym jak beton airbagiem. Może on wyrządzić więcej szkód niż gdyby go w ogóle nie było.
ZA NISKO USTAWIONY ZAGŁÓWEK
Podczas jazdy zagłówek nie służy komfortowi, lecz bezpieczeństwu. Ustawiony zbyt nisko i za daleko od głowy – nie spełni swojej funkcji, czyli nie zapobiegnie urazom głowy i szyi przy powrocie głowy po uderzeniu. Kluczowe jest to, że po wypadku głowa zawsze trafia w zagłówek wyżej niż jej normalna pozycja. Dlatego za nisko ustawiony zagłówek (np. na wysokości uszu) trafi w szyję. A to w praktyce powoduje poważne urazy szyi i kręgów.
USIĄDŹ PORZĄDNIE
Kierowco, zanim wsiądziesz do auta, które masz prowadzić po raz pierwszy, upewnij się, że przyjąłeś odpowiednią pozycję.
1. Przesuń fotel tak, aby twoja lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie po wciśnięciu do końca pedału sprzęgła. W autach z automatyczną skrzynią biegów – po położeniu całej stopy na podłodze obok pedału hamulca.
2. Poszukaj optymalnej dla siebie wysokości siedziska fotela. Masz tutaj sporą dowolność, ale unikaj skrajności.
3. Wyreguluj kąt pochylenia oparcia fotela do takiej pozycji, by dotknąć szczytu kierownicy przegubem wyprostowanej ręki, bez odrywania pleców od oparcia fotela.
4. Jeżeli wciąż czujesz dyskomfort, masz np. wrażenie, że pedały znajdują się za blisko, a kierownica zbyt daleko, użyj regulacji osiowej kierownicy. Niektóre samochody mają więcej możliwości regulacji, np. podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa, podparcia ud – warto z nich skorzystać.
5. Wyreguluj zagłówek, tak by znajdował się na wysokości szczytu głowy.
6. Ustaw wszystkie lusterka.
7. Zapnij pas. Skoryguj górny punkt jego mocowania, tak by znalazł się w połowie szerokości obojczyka. Dociągnij pas, żeby ściśle przylegał.
8. Podczas jazdy zawsze staraj się trzymać kierownicę oburącz, układając dłonie w pozycji za piętnaście trzecia.
Źródło: moto.pl