Loader Image

Bezpieczna prędkość – bezpieczny człowiek

Według wstępnych szacunków w minionym roku w Polsce, w okresie od 1 stycznia do 30 listopada, zginęło ponad 3 tysiące osób – to mniej więcej tyle ile zamieszkuje Hel. W roku 2012 Polska była trzecim krajem w Europie o największej liczbie ofiar ginących na drogach. Kluczową rolę w ograniczeniu tej liczby odgrywa świadomość społeczna o konsekwencjach nieodpowiednich nawyków i zachowań w ruchu drogowym. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przygotowała infografiki ilustrujące problematykę prędkości, alkoholu, pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego oraz wpływ fotelików i pasów bezpieczeństwa na ciężkość obrażeń podczas wypadku.

 

Ponad jedna trzecia wypadków drogowych spowodowana jest nadmierną prędkością. Bezpieczna prędkość określana jest przez warunki panujące w ruchu drogowym. Ograniczenie jej do 30 km/h pozwoli pieszemu w zderzeniu z pojazdem na przeżycie i nie odniesienie ciężkich obrażeń. Wraz ze wzrostem prędkości rośnie ryzyko poniesienia obrażeń – zarówno dla pieszego jak dla kierowcy i pasażera.

Piesi uczestnicy ruchu stanowią ⅓ ogólnej liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Połowa ofiar śmiertelnych wśród pieszych ginie w miejscach wydzielonych dla ruchu pieszego.

Piesi i rowerzyści nie są w stanie zabezpieczyć się przed konsekwencjami zderzenia z pojazdem. Pasażerowie są chronieni, poprzez obudowę aut oraz poduszki powietrzne, ale przede wszystkim to pasy bezpieczeństwa, a w przypadku młodszych pasażerów foteliki dziecięce ratują życie.

O bezpieczeństwie w ruchu drogowym decyduje również w dużej mierze stan fizyczny i motoryczny osób prowadzących pojazdy maszynowe. Czynnikiem wpływającym negatywnie na możliwość bezpiecznego prowadzenia pojazdów oraz uczestniczenia w ruchu drogowym jest alkohol, który powoduje rozproszenie uwagi już przy jego zawrtości 0,1 promila we krwi. Każda kolejna dziesiętna promila więcej powoduje coraz poważniejsze zaburzenia.

Źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Ostatnie posty: